Impressions of the Metro

Impressions of the Metro

Since arriving in Moscow, I've gotten the same question from many Muscovites: "What do you think of the Metro?"

Many claimed it was dirty. Others said it was too crowded. Most said it was simply unpleasant and that I should avoid it. In the newsroom, many reporters have advised me to just take a car. (No thank you, I say--- I can't stand sitting in the unbelievable traffic here. I'd rather walk!)

As a frequent rider of the New York City subway system, I can easily say that the Moscow system is much faster, much cheaper and much cleaner than metro transit in the United States. Although, I will say that despite the advantages, it is a much more stressful riding experience.

Every day, I take the light blue line (Filyovskaya) at Smolenskaya, then transfer at Kievskaya to the brown line. Then I head to Krasnopresnenskaya, where I transfer to the violet line and get off at the Ulitsa 1905 Goda station. Our newsroom assistant, Maria, escorted me on the Metro for my first two days of work. Afterwards, I was on my own!

Maria gave me some advice: Don't be afraid to push. Don't be timid, she told me.

I quickly learned why she warned me. Shoving and pushing are normal occurrences on the Metro here. I find it to be very disrespectful and unnecessary. To put it bluntly, that sort of behavior would not "fly," as we say, or be acceptable in the United States. I've also witnessed quite a few instances of blatant line-cutting. For example, hundreds of people are waiting for a turn on the escalator, while dozens calmly walk to the front of the line, duck under the railing and walk right in front of those who have been patiently waiting. Once again, that behavior would not be allowed in the United States-- Fights or shouting matches would break out.

Another striking impression of the Metro is the quietness on the cars. When you step on the subway car in New York, you can hear lively conversations, rustling of newspapers or the beats of music coming from an iPhone. Here, it's silence. I found it to be very unnerving during my first few trips, but now, I've learned to enjoy the quiet time and people-watching. After all, there's plenty of noise on the streets of Moscow to keep me entertained.

The biggest advantage, by far, of the Moscow metro system is the minimal waiting time. I have never waited more than two minutes for a train, and most times, the wait is about 60 seconds. In New York, it's not uncommon to wait for about 10 minutes during the day, and at off-peak times, the waits can last more than 15 minutes.

One more plus: Moscow's system seems relatively clean. New York's subway system is filthy. There, I've seen piles of trash, puddles of dirty water and even small rats running around the stations. One rat even jumped over my foot!

Here are a few interesting facts about Moscow's system and New York's system, provided by the official websites for each system:

One-time fare: 28 rubles in Moscow, $2.50 in New York (about 76 rubles, or, by comparison, more than 2 and a half times the Moscow fare)

Number of stations: 186 in Moscow, 468 in New York.

Annual subway ridership: In 2011- Moscow- 2.389 billion. New York City: 1.64 billion.

After a weekend trip to St. Petersburg, I can also compare their Metro to the system in Moscow. I found it to be even cleaner and more pleasant than Moscow. At one new station, Admiralteyskaya, which was completed last year, I felt as if I had walked into a museum. I've included some pictures from that station.

For my next blog entry, I'll be reflecting on my thoughts of St. Petersburg.

 

Впечатления от метро

С момента моего прибытия в Москву я получала один и тот же вопрос: «Что ты думаешь о метро?». Многие утверждают, что оно грязное, другие говорят, что слишком многолюдное. Большинство людей советовали мне отказаться от поездок по нему, потому что метро чересчур неприятное. В редакции мне советовали попросту брать машину. «Нет, спасибо, - отвечала я. - Я не смогу сидеть в автомобиле в таких ужасных пробках. Лучше прогуляюсь».

Как частый пассажир нью-йоркского метро, я с легкостью могу сказать, что московская подземка гораздо быстрее, чище и дешевле, чем в Соединенных Штатах. Однако, несмотря на преимущества, это более депрессивный способ передвижения.

Каждый день я направляюсь по синей ветке: сажусь на Смоленскую, затем пересаживаюсь на Киевскую. После добираюсь до Краснопресненской, где я пересаживаюсь на фиолетовую линию, и выхожу на Улице 1905 года. Мой помощник из редакции, Мария, сопровождала меня в течение двух дней. После этого я каталась сама. Мария посоветовала мне: «Не бойся толкаться. Не будь робкой». Я быстро поняла, о чем она меня предупреждала.

Толкотня - привычное дело здесь. Я считаю, это чересчур неуважительно и можно обойтись без этого. Прямо говоря, такое поведение мы в Штатах назвали бы неприемлемым. Я наблюдала несколько вопиющих случаев, когда сотни людей ждут очереди на эскалатор, а десятки спокойно обходят их и проходят перед теми, кто терпеливо ждал. Еще раз скажу, такое не допустили бы в США, иначе возникли бы драки и шум.

Еще одно яркое впечатление от метро - это тишина в вагонах. Когда вы едете в нью-йоркской подземке, вы можете слышать оживленные разговоры, шуршание газет или музыкальные ритмы, доносящиеся из айфонов. Здесь - тишина. Я почувствовала, что это очень нервирует во время первых поездок, но теперь я научилась наслаждаться тихими минутами и любоваться людьми. В конце концов, на улицах Москвы достаточно шума, чтобы все восполнить.

Другое большое преимущество московского метро - это минимальное время ожидания. Я никогда не ждала больше двух минут на поезд, и чаще всего ожидание составляет около 60 секунд. В Нью-Йорке это не редкость - ждать по 10 минут каждый день, а в часы пик можно прождать и 15 минут.

А вот несколько интересных фактов, если сравнить московский и нью-йоркский метрополитен, согласно официальным данным, взятым с сайта. Плата в Москве за один проезд 28 рублей, а в Нью-Йорке $2,50 (около 76 рублей) - в два раза больше. В столице России 186 станций, а в Нью-Йорке 486. Ежегодное количество пассажиров в метро: в 2011 - 2 млрд 389 млн в Москве, и в Нью-Йорке - 1 млрд 64 млн.

После моей поездки на выходные в Петербург, я могу сравнить метро Москвы и этого города. И я могу сказать, что в Санкт-Петербурге метро гораздо чище и приятнее. На станции Адмиралтейская, которая была завершена в прошлом году, я почувствовала себя так, будто пошла в музей. Я сделала там несколько фотографий.

В следующей записи моего блога, я расскажу о своих мыслях насчет Санкт-Петербурга.

Эми Бриттн.

 

просмотров: 10733



Комментарии пользователей

  • Recovering Russian
    -13

    Metro was built by Stalin with intention to impress the hell out of foreigners, especially western ones. it does have it's functionality since USSR was not built around a car (imperialistic excess) but around lumpen proletariat. hence, the traffic jams on the roads today, after the fall of the red empire. most beautiful things in russia were built to impress (potemkin's villages). this tradition of smoke and screen is alive and well today. keep writing, it's interesting

    12 декабря 2012 в 19:51 Ответить
  • Recovering Russian
    -9

    the picture you published is very emblematic of eternal russian dilemma: whether to go west or east. Petr (depicted) wanted the country to go west (to become a western power). most russian tzars after him wanted the same. bolsheviks disagreed, they turned the country into a huge concentration camp with re-enslavement of the population (who apparently did not mind). USSR fell apart in 1991. bolsheviks changed their hides and names, but still maintain power. the country remains soul-less. hence the RASPAD (decay) that you observe. quietness on the train is the maintained fear of KGB, who forced neighbor to spy on neighbor. KGB is dead. fear is alive.

    12 декабря 2012 в 20:03 Ответить
  • Recovering Russian
    -8

    by the way, i do hate NY subway: it stinks, it's hot and it's disgusting. i got depressed when i had to use it. haven't been there in 7 years. for that i am a happier man. please do continue

    12 декабря 2012 в 20:09 Ответить
  • Sounds like schizophrenic ravings
    6

    12 декабря 2012 в 20:36 Ответить
  • Recovering Russian
    -11

    shoving, pushing, mass brawls are all signs of social frustrations and lack od opportunities to realize oneself. everybody pretends there is no corruption. there is. it eats at a soul of the people. but they are recently freed serfs, slaves. they know something is wrong, but can not tell what it is. hence the rage...

    12 декабря 2012 в 21:10 Ответить
  • Recovering Russian
    -11

    my advice: maintain personal sovereignty: observe, record, report, but do not participate. this rage is infectious. you will feel it more acutely when you come back to NY. russia is a diseased country. be careful there.

    12 декабря 2012 в 21:16 Ответить
  • Местный
    4

    Ага, поправилась, стало быть, и сразу - ближе к народу? И тут же накропала об этой попытке смычки зарубежной творческой интеллигенции с трудящимися аборигенами? Э, нет, так дело не пойдёт! Метро у нас просто совершенно неоднородное, как и вся страна. На той же "синей" ветке (от "Щелчка" до "Митьки") ходят днём поезда (вроде, их два уже) "Акварель" с картинами на стенах. Вроде красота, да? А вот совсем ряд запросто сделают прямой массаж - например, в час пик на "Пролетарке" попробуй втиснуться в поезд в сторону "Таганки"... Стерегись "щипачей" в толкучке - тебя как иностранку они просекут вмиг, пристроятся и - опа, ты уже без телефона. Пихаться - пихайся, без чувства локтя в пузе соседа тут не выжить по утрам и вечерам. Но не пререкайся - слово за слово, легко дойти до драки... Народ у нас шибко готовый выплеснуть наружу то, что вглубь тушки впрессовывают ближние по вагону. А вообще-то с метро надо всерьёз знакомиться, чтобы так лихо его описывать. Большинство старых станций, например, не просто строились как бомбоубежища, но и реально служили ими. А часть построена из уникальных материалов. На "Маяковской" использованы фрагменты корпусов рекордных дирижаблей... Да и некоторые новые вполне оригинальны. Хотя в целом начинает царить депресняк. "Сретенский бульвар" и "Достоевская" - это просто вывих мозга. За них не премию надо было давать, а желтый билет - проездной в дурку без права пересадки... Короче, на мелочи не разменивайся, накапливай впечатлений побольше, сопоставляй, анализируй - так, чтобы на выходе была непосредственная квинтэссенция переживаний... А то словесной воды нам и так тут хватает - вон, в одном послании целый ушат... "Уж послал, так послал!" (измененная фраза из мультика "Падал прошлогодний снег")

    12 декабря 2012 в 21:55 Ответить
  • Max
    -2

    Amy, I don't know if Russian anti-Semitism is of interest of you. But Mr. "Recovering Russian" is a kind of shit that feeds it. Fortunately he's far from Russia.

    12 декабря 2012 в 22:28 Ответить
  • Recovering Russian
    -9

    Another very interesting feature of the "mysterious russian soul" is a pathological fear of hunger (as in lack of food). You see, throughout its history Russia was and remains to day a very poorly administered country. The country consisting of only two classes lords (elite) and sefs/slaves (bydlo). The land did not belong to farmers who worked it: farming skills were either lost or even never acquired. As a result Russian history is punctuated by periods of unimaginable hunger and violence. Stalin used hunger as a weapon to cause compliance of the population. On top of that the siege of Leningrad permanently seared this fear into the minds of Russians. Even today Russia imports about 70% of its food from abroad, including the US.

    13 декабря 2012 в 02:14 Ответить
  • As a result
    -12

    Imagine a filthy, stinky, disgusting, sick and dying drunk, enraged bum with a complex of inferiority and maniacal overinflated ego and you will understand Russia. This is the country I know and despise.

    13 декабря 2012 в 02:20 Ответить
правила

Оставьте ваш комментарий

  Вход   Регистрация

Привет! Меня зовут Эми Бриттн, я журналистка из США. Недавно я закончила работать в самой большой газете штата Нью-Джерси, это в 30 минутах езды от Нью-Йорка, а с начала следующего года я начну свою работу как репортёр в Вашингтон Пост.

В течение нескольких недель я собираюсь жить и работать в Москве, как участница программы обмена молодыми журналистами Международного центра журналистов и Фонда Knight. Цель программы - содействие взаимопониманию между работающими журналистами наших стран и установление дружеских связей.