Impressions of the Metro

Эми Бриттн
Американский репортер

Since arriving in Moscow, I've gotten the same question from many Muscovites: "What do you think of the Metro?"

Many claimed it was dirty. Others said it was too crowded. Most said it was simply unpleasant and that I should avoid it. In the newsroom, many reporters have advised me to just take a car. (No thank you, I say--- I can't stand sitting in the unbelievable traffic here. I'd rather walk!)

As a frequent rider of the New York City subway system, I can easily say that the Moscow system is much faster, much cheaper and much cleaner than metro transit in the United States. Although, I will say that despite the advantages, it is a much more stressful riding experience.

Every day, I take the light blue line (Filyovskaya) at Smolenskaya, then transfer at Kievskaya to the brown line. Then I head to Krasnopresnenskaya, where I transfer to the violet line and get off at the Ulitsa 1905 Goda station. Our newsroom assistant, Maria, escorted me on the Metro for my first two days of work. Afterwards, I was on my own!

Maria gave me some advice: Don't be afraid to push. Don't be timid, she told me.

I quickly learned why she warned me. Shoving and pushing are normal occurrences on the Metro here. I find it to be very disrespectful and unnecessary. To put it bluntly, that sort of behavior would not "fly," as we say, or be acceptable in the United States. I've also witnessed quite a few instances of blatant line-cutting. For example, hundreds of people are waiting for a turn on the escalator, while dozens calmly walk to the front of the line, duck under the railing and walk right in front of those who have been patiently waiting. Once again, that behavior would not be allowed in the United States-- Fights or shouting matches would break out.

Another striking impression of the Metro is the quietness on the cars. When you step on the subway car in New York, you can hear lively conversations, rustling of newspapers or the beats of music coming from an iPhone. Here, it's silence. I found it to be very unnerving during my first few trips, but now, I've learned to enjoy the quiet time and people-watching. After all, there's plenty of noise on the streets of Moscow to keep me entertained.

The biggest advantage, by far, of the Moscow metro system is the minimal waiting time. I have never waited more than two minutes for a train, and most times, the wait is about 60 seconds. In New York, it's not uncommon to wait for about 10 minutes during the day, and at off-peak times, the waits can last more than 15 minutes.

One more plus: Moscow's system seems relatively clean. New York's subway system is filthy. There, I've seen piles of trash, puddles of dirty water and even small rats running around the stations. One rat even jumped over my foot!

Here are a few interesting facts about Moscow's system and New York's system, provided by the official websites for each system:

One-time fare: 28 rubles in Moscow, $2.50 in New York (about 76 rubles, or, by comparison, more than 2 and a half times the Moscow fare)

Number of stations: 186 in Moscow, 468 in New York.

Annual subway ridership: In 2011- Moscow- 2.389 billion. New York City: 1.64 billion.

After a weekend trip to St. Petersburg, I can also compare their Metro to the system in Moscow. I found it to be even cleaner and more pleasant than Moscow. At one new station, Admiralteyskaya, which was completed last year, I felt as if I had walked into a museum. I've included some pictures from that station.

For my next blog entry, I'll be reflecting on my thoughts of St. Petersburg.

 

Впечатления от метро

С момента моего прибытия в Москву я получала один и тот же вопрос: «Что ты думаешь о метро?». Многие утверждают, что оно грязное, другие говорят, что слишком многолюдное. Большинство людей советовали мне отказаться от поездок по нему, потому что метро чересчур неприятное. В редакции мне советовали попросту брать машину. «Нет, спасибо, - отвечала я. - Я не смогу сидеть в автомобиле в таких ужасных пробках. Лучше прогуляюсь».

Как частый пассажир нью-йоркского метро, я с легкостью могу сказать, что московская подземка гораздо быстрее, чище и дешевле, чем в Соединенных Штатах. Однако, несмотря на преимущества, это более депрессивный способ передвижения.

Каждый день я направляюсь по синей ветке: сажусь на Смоленскую, затем пересаживаюсь на Киевскую. После добираюсь до Краснопресненской, где я пересаживаюсь на фиолетовую линию, и выхожу на Улице 1905 года. Мой помощник из редакции, Мария, сопровождала меня в течение двух дней. После этого я каталась сама. Мария посоветовала мне: «Не бойся толкаться. Не будь робкой». Я быстро поняла, о чем она меня предупреждала.

Толкотня - привычное дело здесь. Я считаю, это чересчур неуважительно и можно обойтись без этого. Прямо говоря, такое поведение мы в Штатах назвали бы неприемлемым. Я наблюдала несколько вопиющих случаев, когда сотни людей ждут очереди на эскалатор, а десятки спокойно обходят их и проходят перед теми, кто терпеливо ждал. Еще раз скажу, такое не допустили бы в США, иначе возникли бы драки и шум.

Еще одно яркое впечатление от метро - это тишина в вагонах. Когда вы едете в нью-йоркской подземке, вы можете слышать оживленные разговоры, шуршание газет или музыкальные ритмы, доносящиеся из айфонов. Здесь - тишина. Я почувствовала, что это очень нервирует во время первых поездок, но теперь я научилась наслаждаться тихими минутами и любоваться людьми. В конце концов, на улицах Москвы достаточно шума, чтобы все восполнить.

Другое большое преимущество московского метро - это минимальное время ожидания. Я никогда не ждала больше двух минут на поезд, и чаще всего ожидание составляет около 60 секунд. В Нью-Йорке это не редкость - ждать по 10 минут каждый день, а в часы пик можно прождать и 15 минут.

А вот несколько интересных фактов, если сравнить московский и нью-йоркский метрополитен, согласно официальным данным, взятым с сайта. Плата в Москве за один проезд 28 рублей, а в Нью-Йорке $2,50 (около 76 рублей) - в два раза больше. В столице России 186 станций, а в Нью-Йорке 486. Ежегодное количество пассажиров в метро: в 2011 - 2 млрд 389 млн в Москве, и в Нью-Йорке - 1 млрд 64 млн.

После моей поездки на выходные в Петербург, я могу сравнить метро Москвы и этого города. И я могу сказать, что в Санкт-Петербурге метро гораздо чище и приятнее. На станции Адмиралтейская, которая была завершена в прошлом году, я почувствовала себя так, будто пошла в музей. Я сделала там несколько фотографий.

В следующей записи моего блога, я расскажу о своих мыслях насчет Санкт-Петербурга.

Эми Бриттн.

 

Другие записи в блоге